School voor praktijkonderwijs, VMBO-LWOO en Internationale Schakelklas

Marley

16
maart
2021

Marley, afkomstig uit Sudan, zit aan de eerste bank in het lokaal, vlak voor mijn neus. Hij is dertien jaar, klein van stuk en hij vindt deze plek prima, want dan mist hij niets van de les. Marley hangt aan mijn lippen en blijft na de les vaak ook nog even om de puntjes op de i te zetten. Hij vindt ook dat je alles kan vragen en schaamt zich nergens voor. Bijvoorbeeld tijdens de lessen over voortplanting en sexualiteit. We zijn wel klaar met het hart en de bloedsomloop en de dagen gaan lengen dus .... .

Marley

Hoe het kan weet ik niet, maar het gerucht dat we het over sex gaan hebben is als een lentebriesje door de ISK gegaan. Een paar meisjes zijn al bij hun mentor langs gegaan om naar de lessen te informeren omdat het onderwerp zo ‘persoonlijk’ is. Zo kort in Nederland en dan al zo'n fijnzinnig taalgevoel .... ‘te persoonlijk’. Goed punt. Een meisje zegt ‘en ik neem later toch geen man, want ik ga studeren’. Zij heeft de toets over het vorige onderwerp, hart en de bloedsomloop, geweldig goed gedaan, dus ik snap het argument. Maar ja, toch maar wel deze lessen volgen, want je weet maar nooit ... ook boekenwurmen worden verliefd.

Het eerste deel van deze serie lessen doen we gemengd. Daarna gaan de jongens met mij verder en de meisjes met Rand en Lisanne. De ‘bloemetjes en bijtjes’ hebben we gehad, we gaan over sex praten. Geen overbodige luxe, want in de zomervakantie is er een meisje zwanger geraakt. Dat was niet bedoeling.

Jongens onder elkaar en in een kring en stel maar een vraag. Marley: 'Mijnheer, mag ik U een persoonlijke vraag stellen? Heeft U wel eens sex gehad?’. Voor hem ben ik op mijn leeftijd blijkbaar iemand geworden, waarvan hij zich niet kan voorstellen, dat die nog iets met sex te maken heeft. Met terugwerkende kracht vraagt hij zich serieus af of ik ooit wel eens sex heb gehad.

Sommige leerlingen lachen hem uit 'Natuurlijk Marley, mijnheer heeft kinderen ...'. Sommige jongens vinden dat Marley die vraag niet aan een leraar kan stellen. Nu ontstaat dus de grappige situatie dat de leerlingen mij willen beschermen tegen sexuele vrijpostigheid in de les. Dat hij uitgelachen wordt doet Marley helemaal niets. Hij wil nu graag weten of je ook sex kunt hebben als je droomt? In de groep klinkt gegiechel en gesis, Marley gaat te ver.

Maar nee, hij heeft het ijs gebroken.

Dromen over meisjes, wij hebben het er uitgebreid over. Als er één schaap over de dam is ... Omar vertelt dat hij van zijn lerares in Syrië droomde, die twintig jaar ouder was. Ivan droomde over de vriendin van zijn vriend en voelde zich daar schuldig over maar de rest van de groep vindt dat hij daar niets aan kan doen. Dong vertelt dat hij gelezen heeft dat je vaker en mooier droomt, als je voor je gaat slapen een glas appelsap drinkt. Hij heeft het geprobeerd, maar het werkte niet. We spreken af dat we voor de volgende week het allemaal proberen. Experiment!!

Marley heeft weer een nieuwe vraag: wat gebeurt er met al die zaadcellen die geen eicel bevruchten? Met Marley in de groep komen we de tijd wel door.

Frans Ottenhof: tekst
Karin Verdel: Illustratie